søndag 7. juni 2009

Nytt objektiv

Har en liten tanke om å kjøpe meg nytt objektiv. Har i dag kun kit-objektivet som fulgte med mitt D80, en Nikon 18-70mm (se fullstendig benevnelse i presentasjonen til høyre). Det dekker i stor grad primærbehovet, så haster egentlig ikke med nytt objektiv. Men... Ser at jeg gjerne skulle hatt litt mer zoom, litt større rekkevidde. Siden jeg også skal på ferie til vinteren (2 uker til Bali), har jeg vurdert muligheten for å kjøpe et såkalt superzoom-objektiv. Da vil jeg kunne dra på ferie med ett objektiv, og slippe objektivbytte med sand og vann som omkringliggende faktor... Vurderer sterkt Tamron sitt 18-270 mm med bildestabilisering. Dette er egentlig litt utenfor "budsjett", men har fått endel bra kommentarer.

Jeg er klar over at jeg nok må inngå noen kompromisser med bildekvaliteten når jeg går for en superzoom, spørsmålet mitt er bare hvor mye. Jeg er ingen proff-fotograf, vil jeg se det i det hele tatt? Ser at Nikon har en superzoom, Nikon 18-200 VR... Denne er drøye tusenlappen dyrere enn Tamron sin, er det en tusenlapp som er vel anvendte penger? Stor forskjell på disse objektivene? Synes i utgangspunktet at Tamron'en er mer enn dyr nok for en amatør- og hobbyfotograf som meg, , men blir jo også dyrt med feilkjøp... Huff, vanskelig! Råd, kommentarer, erfaringer og anbefalinger tas i mot med stor takk!!!

2 kommentarer:

  1. Heisann. Takk for hyggelig besøk på fotobloggen min. Jeg hadde lenge ønsket meg en skikkelig zoom og så spurte jeg guttene i NorskNettfoto om råd. De kom med gode tips og forslag. Til slutt endte jeg altså opp med en Tamron. Jeg synes det er kjekt å bruke det. I starten trodde jeg at det ble et "av og på" objektiv men nå viser det seg at jeg har det på omtrent konstant. Kameraet blir så klart tungt men det veier opp for gode bilder. Skal jeg bare på en tur eller noe annet bruker jeg et lite Ixus kamera. Mitt objektiv har bildestabilisator. Det fordyrer det hele så klart men bildene blir bedre når zoomen brukes. Jeg angrer ikke en dag på mitt valg. Skjønner at du har kvaler men snakk med noen i en fotobutikk som har god peiling. La de vise deg de forskjellige objektivene og la de forklare forskjellen på det ene fra det andre. Du finner sikkert et du liker. Jeg er bare en enkel amatør og er ikke den rette til å råde deg. Men fornøyd er jeg og det er kanskje nok å vite det :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentar, Gawo! Egentlig var det kanskje meningen min å spørre en "enkel amatør" som kan fortelle hvordan objektivet føles og hvor fornøyd du er med bildene. En proff ville sikkert ikke valgt et superzoom-objektiv, siden det ville gå for mye på bekostning av bildekvaliteten. Men hvordan opplever en amatør det? Synes du bildene er bra? Hvis bildene i bloggen din er tatt med det objektivet, så må jeg jo si at de blir flotte da.. :) Og at du er fornøyd, gjør det hele litt enklere for meg! :) Men skal ta meg en liten tur i fotobutikken og høre. Takk for at du tok turen innom!

    SvarSlett